Політика університету у сфері якості
Забезпечення якості освіти належить до основних засад державної політики у сфері освіти. Створення системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти (внутрішньої системи забезпечення якості освіти) в Університеті регламентується нормами Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту» та вимогами стандартів освіти. Ці акти визначають, що одним із основних обов’язків керівника закладу освіти є забезпечення функціонування системи забезпечення якості освітньої діяльності та освіти, яка має включати:
– Стратегію розвитку Університету та його структурних підрозділів, із визначеними напрямками підвищення якості освіти та розподілом повноважень щодо забезпечення якості між усіма учасниками освітнього процесу;
– процедури забезпечення якості освіти та їх закріплення за певними структурними підрозділами Університету;
– систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
– оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти;
– оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання науково-педагогічної (педагогічної) діяльності науково-педагогічних та педагогічних працівників;
– оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників Університету;
– забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, у тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти;
– забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління освітнім процесом в Університеті та моніторингу його стану як засобу забезпечення зворотного зв’язку;
– інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або нормативно-правовими актами Університету.
Основні засади функціонування системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти визначені у Статуті та Стратегії розвитку Університету.
Метою системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти є створення та підтримка умов для якісної підготовки конкурентоспроможних на ринку праці висококваліфікованих фахівців відповідного рівня, здатних до ефективної професійної діяльності і готових до постійного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності.
Європейські стандарти забезпечення якості передбачають побудову трирівневої системи забезпечення якості:
- внутрішнього забезпечення якості у закладах освіти;
 - зовнішнього забезпечення якості освіти;
 - забезпечення якості у діяльності агенцій із зовнішнього забезпечення якості.
 
До основних завдань системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти належать:
1) розроблення внутрішніх організаційних процедур та процесів забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти за підтримки та відповідальності всіх учасників освітнього процесу;
2) формування єдиного розуміння критеріїв якості освітньої діяльності та якості освіти Університету, способів їх оцінювання на засадах міжнародного виміру;
3) формування системи індикаторів, які дозволяють оцінити й підтвердити якість освітнього процесу;
4) збір, аналіз та інтерпретація інформації про якість освітнього процесу;
5) здійснення постійного самоаналізу та визначення детермінант впливу на якість освітньої діяльності, прогнозування та упередження негативних змін у якості освіти;
6) підтвердження репутації Університету як надійного провайдера високоякісних освітніх послуг.
Основні принципи, процедури та індикатори забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в Університеті, розподіл обов’язків щодо забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в Університеті між структурними підрозділами Університету, між учасниками освітнього процесу визначені Положенням про систему забезпечення якості підготовки здобувачів освіти.
Ключовими принципами функціонування системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в Університеті є:
– студентоцентризм (модель розвитку освіти, за якої студент з об’єкта перетворюється на суб’єкт освітньої діяльності, тобто на активного учасника освітнього процесу);
– системність та систематичність;
– комплексність та універсальність;
– транспарентність (інформаційна відкритість, прозорість діяльності закладу освіти);
– об’єктивність (доброчесне оцінювання результатів навчальної діяльності здобувачів освіти);
– залучення всіх зацікавлених осіб;
– субсидіарність (узгодження делегованих повноважень і відповідальності).
Формування та реалізація політики із забезпечення якості є пріоритетним завданням Університету.
Основні засади системи забезпечення якості викладені в Положенні про систему забезпечення якості підготовки здобувачів освіти. В основу запропонованих стандартів і рекомендацій щодо внутрішнього забезпечення якості в Університеті покладено такі основні принципи:
1) Університет несе основну відповідальність за якість наданих освітніх послуг і за те, як ця якість забезпечується;
2) ключова важливість автономії закладу освіти, збалансована усвідомленням того, що автономія несе із собою дуже серйозну відповідальність;
3) процеси забезпечення якості мають використовуватися задля підвищення ефективності роботи закладу освіти;
4) створення культури якості в закладі освіти має отримувати всіляку підтримку;
5) розроблення процесів, за допомогою Університет зможе демонструвати свою відкритість та підзвітність;
6) Університет має демонструвати свою якість як на національному, так і на міжнародному рівні.
Європейські стандарти і рекомендації передбачають:
1. Визначення політики і пов’язаних із нею процедур, які мають забезпечувати якість і стандарти навчальних програм та дипломів; розроблення і впровадження стратегії постійного підвищення якості. Стратегія, політика і процедури повинні мати офіційний статус і бути доступними для широкого загалу, передбачати участь усіх суб’єктів освітнього процесу, в тому числі студентів (студентських організацій) та інших зацікавлених сторін у процесі забезпечення якості.
Програмна заява щодо політики забезпечення якості включає:
- співвідношення між викладанням і науково-дослідною роботою у закладі;
 - стратегію закладу щодо якості і стандартів;
 - організацію системи забезпечення якості;
 - відповідальність кафедр/циклових комісій, навчально-виховних та інших підрозділів й осіб за забезпечення якості;
 - способи втілення політики, її моніторингу та перегляду.
 
2. Затвердження, моніторинг та періодичний перегляд програм підготовки, що передбачає:
- ретельність у розробці програм із чітко сформульованими очікуваними навчальними результатами із забезпеченням їх актуальності та попиту на них;
 - формальні процедури затвердження програм органом, який не здійснює підготовку за цією програмою;
 - наявність відповідних навчальних ресурсів;
 - моніторинг успішності та досягнень здобувачів освіти;
 - регулярний перегляд програм (за участі зовнішніх експертів);
 - регулярне спілкування з роботодавцями, представниками ринку праці;
 - участь здобувачів освіти у діяльності із забезпечення якості.
 
3. Оцінювання здобувачів освіти, що передбачає послідовне використання оприлюднених критеріїв, правил і процедур.
Процедури оцінювання здобувачів освіти мають відповідати таким вимогам:
1) здатність визначити, наскільки досягнуто запланованих навчальних результатів та інших цілей програми;
2) забезпечення діагностичності всіх видів контролю;
3) оприлюднення методів оцінювання очікуваних результатів навчання і чітких критеріїв оцінювання;
4) розміщення здобувачем освіти матеріалів своєї навчальної діяльності на вебресурсах Університету у відкритому доступі;
5) чітке регулювання всіх можливих ситуацій при проведенні оцінювання здобувачів освіти;
6) відповідна і належна кваліфікація екзаменаторів;
7) наявність адміністративних перевірок, які встановлюватимуть точність здійснення встановлених процедур.
4. Забезпечення якості викладацького складу, що передбачає наявність в Університеті певних процедур і критеріїв, які забезпечуватимуть відповідну кваліфікацію і високий фаховий рівень науково-педагогічних працівників. Ці процедури повинні використовуватися для відбору та призначення на посаду науково-педагогічних працівників, які відповідають визначеним критеріям. Науково-педагогічні працівники повинні мати доступ до інформації про те, як оцінюється їхня робота. Мають бути створені умови і можливості для вдосконалення фахової майстерності і підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та атмосфера, в якій цінуються їхні професійні якості.
5. Наявність навчальних ресурсів та підтримки здобувачів освіти, що мають бути достатніми і відповідати програмам, які пропонує Університет, здатними реагувати на відгуки здобувачів освіти.
6. Наявність інформаційної системи закладу освіти. Заклад освіти має гарантувати, що він збирає, аналізує і використовує відповідну інформацію для ефективного управління програмами підготовки та іншою діяльністю. Інформаційна система, яка забезпечує моніторинг якості, має відображати:
1) досягнення здобувачів освіти та показники їхньої успішності;
2) можливості випускників Університету влаштуватися на роботу та результати працевлаштування;
3) задоволення здобувачів освіти програмами підготовки;
4) ефективність роботи науково-педагогічних працівників;
5) характеристики студентського складу та науково-педагогічних працівників;
6) наявні навчальні ресурси;
7) ключові показники діяльності закладу освіти.
7. Публічність інформації, що передбачає регулярне оприлюднення найсвіжішої, неупередженої та об’єктивної інформації – як кількісної, так і якісної – щодо пропонованих програм підготовки, очікуваних результатів, кваліфікацій, процедур викладання, навчання та оцінювання результатів тощо.
Університетська система забезпечення якості включає такі складові:
1) конкурсний відбір здобувачів освіти на програми навчання за кожним рівнем освіти;
2) проведення вхідного президентського контролю якості залишкових знань із визначальних для спеціальності дисциплін із програми попередньої освіти (середньої школи, кваліфікованого робітника, фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра) вступників до Університету;
3) проведення проміжної атестації здобувачів освіти (модульного контролю);
4) проведення семестрового контролю;
5) аналіз результатів вхідного президентського контролю, проміжної атестації та семестрового контролю на кафедрах/у циклових комісіях і вчених/методичних радах навчально-виховних підрозділів;
6) проведення випускної атестації здобувачів освіти;
7) аналіз результатів випускної атестації на випускових кафедрах/у циклових комісіях і вчених/методичних радах навчально-виховних підрозділів;
8) статистичний аналіз результатів усіх видів контролю з обговоренням на засіданні Науково-методичної ради Університету;
9) експертиза рукописів підручників і навчальних посібників методичними комісіями навчально-виховних підрозділів;
10) аналіз результатів прийому здобувачів освіти на програми магістерської підготовки та підготовки докторів філософії;
11) проведення щорічного президентського контролю якості залишкових знань здобувачів освіти 1-4 курсів, який охоплює такі навчальні дисципліни: вища математика (для технічних спеціальностей), інформатика, іноземна мова, професійно-орієнтовані навчальні дисципліни, фахові навчальні дисципліни, а також вибіркову експертну оцінку захищених атестаційних робіт;
12) регулярне відвідування відкритих занять згідно Положення про проведення та оцінювання відкритих занять науково-педагогічних працівників Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», затверженого наказом від 15.10.2019 р. №134;
13) визначення щорічного рейтингу кожного науково-педагогічного працівника та запровадження управління кадровим складом кафедр/циклових комісій із урахуванням цих рейтингів;
14) затверджені вимоги до кафедр/циклових комісій і рівня наукової та професійної активності науково-педагогічних і педагогічних працівників.
