Інформаційні системи для ефективного управління закладом освіти
Інформатизація освіти – частина інформатизації суспільства – комплекс заходів щодо перетворення педагогічних процесів на основі впровадження інформаційної продукції, засобів та технологій у навчанні і вихованні. Інформатизація є найважливішим механізмом реформування освітньої системи, спрямованим на підвищення якості, доступності та ефективності освіти.
На сучасному етапі розвитку освіти інформаційне середовище із засобу надання доступу до необхідної інформації перетворилося в обов’язковий компонент інфраструктури управління закладом освіти і сукупність інтелектуальних сервісів, без яких сьогодні неможливо уявити організацію управління і навчання в закладі освіти.
Інформатизація як важливий механізм модернізації освітнього процесу Університету спрямована на підвищення якості, доступності й ефективності освіти та передбачає зокрема:
- впровадження автоматизованих систем управління освітнім процесом в Університеті;
- створення єдиного інформаційного освітнього простору Університету;
- використання інформаційних технологій в освітньому процесі;
- розовиток електронного архіву освітніх i наукових матеріалів Університету;
- модернізацію й розвиток системи комп’ютерного тестування та автоматизованого контролю якості освітнього процесу в Університеті.
Інновації в управлінні Університетом на базі інформаційних технологій є ключовим механізмом, який дозволяє створювати переваги в конкурентному середовищі. У зв’язку з цим основними заходами в розвитку інформатизації стають створення надійної та ефективної інфраструктури, впровадження уніфікованих способів доступу до корпоративних даних, поліпшення керованості всього комплексу інформаційних ресурсів, а також забезпечення відповідності інфраструктури стратегічним цілям розвитку Університету.
В Університеті інформатизація освітньої діяльності передбачає декілька базових напрямів.
1. Адміністративно-управлінський напрям характеризується застосуванням ІТ для оптимізації управлінських процесів, автоматизації основних функцій: планування, організації, контролю; інтеграцією процесу інформатизації управлінської діяльності з освітнім процесом.
Головною метою інтеграції є задоволення освітніх потреб здобувачів вищої і фахової передвищої освіти, підвищення ефективності діяльності науково-педагогічних і педагогічних працівників та управлінського персоналу.
Основними завданнями цього напряму є:
– забезпечення ефективного використання вебресурсів Університету в науково-освітньому процесі;
– розміщення науково-освітнього контенту Університету у світових інформаційних ресурсах;
– впровадження сучасного програмного забезпечення для організації дистанційної та змішаної форм навчання;
– супроводження системи електронного документообігу Університету.
2. Планування та інформаційна підтримка освітнього процесу з використанням автоматизованих інформаційних систем і комплексів.
Автоматизована система управління закладом освіти містить такі програмні модулі:
|
І. НАВЧАЛЬНИЙ |
|
1.1. НАВЧАЛЬНІ ПЛАНИ |
|
Ведення навчальних планів |
|
Формування робочих навчальних планів |
|
Ведення практики, держіспитів та дипломування |
|
Модуль формування абсолютно будь-яких правил навчального процесу |
|
Гнучкий каталог інформації з навчальних планів і навантаження |
|
Моніторингові таблиці підсумків записи на дисципліни |
|
1.2. НАВАНТАЖЕННЯ |
|
Модуль завдання різних правил розрахунку навантаження |
|
Гнучка система формування різних потоків на вивчення дисциплін |
|
Навантаження (детальне) за всіма кафедрами/цикловими комісіями |
|
Навантаження (детальне) за спеціальностями |
|
Навантаження по кафедрах/циклових комісіях та спеціальностях |
|
Архів навантаження |
|
1.3. РОЗПОДІЛ НАВАНТАЖЕННЯ на кафедрі/у цикловій комісії |
|
Детальне навантаження кафедри/циклової комісії та її розподіл між викладачами |
|
Розподілене навантаження кафедри/циклової комісії та викладачів |
|
Робочий план кафедри |
|
Заміна викладачів (у розкладі) |
|
1.4. ВИКОНАННЯ НАВАНТАЖЕННЯ на кафедрі |
|
Виконання навантаження викладачами за місяць/семестр/рік |
|
Докладні звіти виконання навантажень у різних видах |
|
1.5. РОЗКЛАД ЗАНЯТЬ |
|
Аналіз даних перед складанням розкладу для виявлення і усунення вузьких місць |
|
Діалоговий модуль складання розкладу занять з безліччю підсистем, які дають можливість оптимально проставляти заняття |
|
Заміна викладачів і аудиторій у розкладі |
|
Інтерактивний модуль переносу занять |
|
Можливість задавати будь-які тривалості занять і час їх проведення (години та хвилини) |
|
Статистика завантаженості аудиторій |
|
1.6. ДИСПЕТЧЕРСЬКІ МОДУЛІ |
|
Зайнятість аудиторій і проставлення додаткових занять |
|
Зайнятість викладачів і розклад кафедри/циклової комісії в різних видах |
|
Розклад аудиторій по днях |
|
Розклад додаткових занять |
|
Формування ЕКів і їх розклад |
|
Розклад іспитів |
|
ІІ. ДЕКАНАТ |
|
2.1. ОСОБОВІ СПРАВИ |
|
Ведення особових справ |
|
Ведення всіх видів наказів |
|
Діалогове формування будь-яких видів запитів |
|
Рух контингенту |
|
Формування груп по зарахованих студентах |
|
Автоматичне формування номерів залікових книжок |
|
Закріплення студентів по місцях проходження практик |
|
Закріплення студентів за дипломуванням |
|
Статистика по практиці і курсовим |
|
Журнал видачі довідок |
|
2.2. УСПІШНІСТЬ |
|
Робота з екзаменаційними відомостями |
|
Формування зведених відомостей |
|
Архів і списки відомостей |
|
Ведення атестацій і модулів |
|
Статистика по атестації |
|
Статистика успішності по сесіях |
|
Формування рейтингів студентів |
|
Аналіз боргів і боржників за всі періоди навчання |
|
Стипендія |
|
Формування навчальних карток (в особові справах студентів) |
|
Перегляд успішності за весь період навчання по дисциплінах і семестрах |
|
Динаміка успішності студентів |
|
Академдовідка |
|
Перезаліки оцінок при відновленні або переведенні з іншого ЗВО |
|
Додаток до диплому |
|
Архіви студентів, наказів, академдовідок і додатків до диплому |
|
2.3. ПЛАТА ЗА НАВЧАННЯ |
|
Ведення і облік оплати за навчання |
|
Зведена форма грошових надходжень |
|
2.4. ГУРТОЖИТОК |
|
Поселення в гуртожитки |
|
Розрахунок за проживання (з урахуванням різних умов) |
|
ІІІ. МОДУЛЬ РЕКТОР |
|
Вся інформація про студента |
|
ІV. ЕЛЕКТРОННИЙ ЖУРНАЛ |
|
Ведення електронного журналу |
|
Форми і статистика по електронному журналу |
|
Різні модулі по організації відпрацювання пропущених занять |
|
V. АБІТУРІЄНТ |
|
Ведення особових справ і гнучка система задавання видів анкет |
|
Гнучка статистика видачі інформації по абітурієнтам |
|
Діалогове формування будь-яких видів запитів |
|
Робота з ЄДЕБО |
|
VІ. МЕТОДИЧНИЙ МОДУЛЬ |
|
Ведення робочих програм з дисциплін |
|
Статистика забезпеченості робочими програмами на кафедрах/у циклових комісіях |
|
Ведення всіх видів методичного забезпечення |
|
Статистика забезпеченості методичними матеріалами на кафедрах/у циклових комісіях |
|
VІІ. ДОКУМЕНТООБІГ |
|
Гнучке задавання структури ведення системи обліку документообігу |
|
Ведення документообігу |
|
Контроль виконання доручень |
|
VІІІ. ВІДДІЛ КАДРІВ |
|
Ведення особових справ |
|
Ведення всіх видів наказів |
|
Ведення відпусток |
|
Діалогове формування будь-яких видів запитів |
|
Різні види форм (підвищення за стаж, ...) |
|
Штатний розклад |
|
ІХ. WEB-ПОРТАЛ |
|
Розклади занять груп, студентів, викладачів, аудиторій та кафедр/циклових комісій |
|
Мобільні додатки on-line розкладів для Android і IOS |
|
Робочі навчальні плани спеціальностей |
|
Індивідуальне навантаження викладачів |
|
Особовий кабінет студента (безліч особистої інформації студента) |
|
Інформатор (передача повідомлень між студентами і викладачами) |
|
Запис студентів на дисципліни |
|
Телефонний довідник on-line |
|
Х. АДМІНІСТРУВАННЯ |
|
Задавання користувачів, груп користувачів і прав доступу |
УФД/Бібліотека – автоматизована бібліотечна інформаційна система призначена для комплексної автоматизації бібліотеки і враховує всі основні виробничі цикли.
3. Впровадження дистанційної форми навчання.
Дистанційна форма навчання в Університеті запроваджується з метою:
– поширення доступу до освітніх програм вищої і фахової передвищої освіти з використанням сучасних інформаційних ресурсів;
– ефективного використання навчальних та наукових ресурсів Університету та підвищення якості навчання за рахунок оновлення методів навчання;
– індивідуалізації процесу навчання у відповідності до потреб, особливостей і можливостей кожного здобувача освіти, а також постійного розвитку особистості з метою подальшого самостійного навчання упродовж усього життя.
Впровадження дистанційної форми навчання передбачає виконання таких завдань:
– підвищення кваліфікації викладачів з педагогічних та дистанційних технологій;
– підготовку здобувачів освіти до використання інформаційних технологій;
– діяльність курсів підвищення кваліфікації викладачів із розробки дистанційних курсів;
– проведення семінарів для науково-педагогічного персоналу щодо технологій дистанційного навчання;
– підтримку викладачів щодо використання нових інформаційних технологій в освітньому процесі;
– розроблення дистанційних курсів для підтримки очного та заочного навчальних процесів;
– формування кращих відкритих навчальних ресурсів з навчальних дисциплін Університету;
– підготовку молодих викладачів до проведення освітнього процесу з використанням дистанційних технологій;
– використання дистанційних курсів у традиційному (змішане навчання) та заочному навчанні;
– підготовку молоді до вступу в Університет;
– впровадження дистанційних технологій у систему підвищення кваліфікації працівників;
– впровадження дистанційних технологій у систему підготовки робочих спеціальностей.
Електронні компоненти навчально-методичних комплексів розміщуються в єдиному інформаційно-освітньому середовищі Університету на базі віртуального навчального середовища Moodle.
