Група моніторингу якості освіти
Положення
про групу моніторингу якості освіти
І. Загальні положення
1.1. Положення про групу моніторингу якості освіти є нормативним документом Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна» (надалі – Університет) та є невід’ємною складовою внутрішньої системи забезпечення якості освіти та освітньої діяльності Університету, обов’язковою для виконання.
1.2. В тексті Положення про групу моніторингу якості освіти (надалі – Положення) використано інформацію з відкритих електронних ресурсів – сайтів (включаючи нормативну базу) вітчизняних і закордонних закладів освіти, національних та міжнародних установ, асоціацій; освітньої і наукової періодики, даних національних та міжнародних опитувань тощо.
1.3. Це Положення встановлює загальні засади роботи групи моніторингу якості освіти (надалі – Група), її структуру, завдання, функції, права та обов’язки, відповідальність співробітників.
1.4. Група є робочим органом Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», створеним з метою орієнтації управління на якісні аспекти, забезпечення всіх рівнів управління інформацією щодо якості освіти, підвищення рівня підготовки спеціалістів шляхом розробки відповідних технологій та здійснення цілеспрямованого моніторингу навчальних досягнень здобувачів освіти, вивчення потреб суспільства в освітніх послугах, змін попиту на окремі спеціальності та освітні програми.
1.5. У своїй діяльності Група керується чинним законодавством України, постановами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Статутом Університету, наказами та розпорядженнями президента Університету і проректора з освітньої діяльності, цим Положенням.
1.6. Діяльність Групи базується на принципах науковості, наступності та безперервності, інформаційної доступності, поваги, співробітництва, колегіальності, демократизму, системного підходу до розробки й упровадження в освітній процес сучасних наукових досягнень національної вищої школи та зарубіжжя із проблем моніторингу якості освіти.
1.7. У даному положенні використовуються такі терміни:
Моніторинг – це спеціально організований, постійний, цільовий контроль і діагностика стану освіти на базі систематизації існуючих джерел інформації, а також спеціально організованих досліджень і вимірювань з метою зіставлення реального стану з очікуваними результатами. Моніторинг передбачає збирання (первинні дані), аналіз та оцінку якості освіти, зберігання (створення і ведення бази даних), прогнозування та розробку рекомендацій щодо корекційної роботи, визначення на цій основі тенденцій розвитку якості освіти та прийняття обґрунтованих управлінських рішень щодо її підвищення й удосконалення освітньої діяльності Університету.
Призначення моніторингу – забезпечити всіх учасників освітнього процесу зворотним зв'язком, що дозволяє вносити послідовні зміни в хід реалізації освітньої програми з метою підвищення якості її результатів.
Якість вищої освіти – відповідність умов провадження освітньої діяльності та результатів навчання вимогам законодавства та стандартам вищої освіти, професійним та/або міжнародним стандартам (за наявності), а також потребам зацікавлених сторін і суспільства, що забезпечується шляхом здійснення процедур внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості.
Якість фахової передвищої освіти – відповідність умов освітньої діяльності та результатів навчання вимогам законодавства та стандартам фахової передвищої освіти, професійним та/або міжнародним стандартам (за наявності), а також потребам зацікавлених сторін і суспільства, яка забезпечується шляхом здійснення процедур внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості освіти.
Якість освіти – відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг.
Якість освітньої діяльності – рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг.
1.8. Склад Групи погоджується із проректором з освітньої діяльності.
1.9. Керівник Групи призначається наказом президента Університету за поданням проректора з освітньої діяльності.
1.10. Група підпорядковується безпосередньо проректору з освітньої діяльності, звітує про свою роботу перед ректоратом та Вченою радою Університету.
1.11. Свою роботу Група здійснює від імені й за дорученням ректорату згідно щорічного плану, узгодженого із проректором з освітньої діяльності і затвердженого президентом Університету.
1.12. Група співпрацює з державними органами управління, науковими та громадськими організаціями, що займаються питаннями моніторингу якості освіти, прийому до закладів вищої і фахової передвищої освіти, із усіма структурними підрозділами Університету.
1.13. Група організовується, реорганізується і ліквідується наказом президента Університету.
II. Завдання та функції Групи
2.1. Розробка науково-методичних засад моніторингу якості освіти.
2.2. Підготовка комплексу методичного забезпечення з діагностики якості освітнього процесу в Університеті.
2.3. Розробка та впровадження нових технологій та методів моніторингу якості освіти в Університеті.
2.4. Здійснення контролю за дотриманням ліцензійних умов НВП.
2.5. Попередня оцінка можливості акредитації освітньої програми та формування щорічного плану акредитацій освітніх програм.
2.6. Розробка рекомендацій щодо вдосконалення якості освітніх програм.
2.7. Проведення президентського контролю рівня знань та умінь здобувачів освіти.
2.8. Проведення моніторингу складання студентами та випускниками Університету ліцензійних тестових іспитів КРОК.
2.9. Проведення моніторингу складання випускниками професійно-орієнтованих іспитів.
2.10. Розробка рекомендацій щодо вдосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти, критеріїв оцінки якості освітніх програм та освітньої діяльності університету і подання їх на розгляд Вченої ради Університету.
2.11. Розробка та організація заходів моніторингу якості підготовки фахівців.
2.12. Вивчення та аналіз вітчизняних і зарубіжних науково-методичних напрацювань та досягнень щодо систем управління якістю освіти, нових технологій навчання та міжнародних процедур визнання освітніх програм.
2.13. Участь в організації та проведенні університетських, національних та міжнародних науково-методичних конференцій, симпозіумів, семінарів, нарад тощо за напрямами діяльності Групи.
2.14. Співробітництво з науково-дослідними інститутами, асоціаціями та іншими структурами, які здійснюють зовнішній контроль якості освіти.
2.15. Співробітництво з роботодавцями (партнерами Університету) з питань залучення їх до освітнього процесу та участі в розробці, перегляді та оновленні освітніх програм.
III. Структура та чисельність Групи
3.1. Структура та чисельність Групи визначається і затверджується президентом Університету за поданням проректора з освітньої діяльності Університету з урахуванням завдань, поставлених перед Групою, їх специфіки.
3.2. До складу Групи входить її керівник та члени.
До складу Групи можуть входити учасники університетської спільноти за посадою:
- заступник керівника департаменту - начальник управління освітньої діяльності;
- начальник управління моніторингу якості освіти, ліцензування та акредитації;
- заступник керівника департаменту по роботі з ТВСП;
- начальник управління наукової та міжнародної діяльності;
- начальник центру внутрішнього аудиту;
- начальник відділу методичної роботи;
- начальник відділу ліцензування та акредитації;
- начальник юридичного відділу;
- завідувач аспірантури та докторантури;
- начальник відділу документального супроводу вступу;
- голова профспілкового комітету співробітників,
а також
- один-два керівника територіально відокремлених структурних підрозділів;
- студентський омбудсмен;
- чотири особи за поданням органів студентського самоврядування.
3.3. Зміни чисельності Групи затверджуються президентом Університету за поданням проректора з освітньої діяльності відповідно до виконуваних Групою функцій.
3.4. Розподіл функціональних обов’язків серед членів Групи здійснює її керівник.
IV. Об’єкти моніторингу
4.1. Об’єктами моніторингу в Університеті виступають:
- рівень якості знань здобувачів освіти;
- освітнє середовище Університету.
V. Суб’єкти моніторингу
5.1 Усі особи, які проводять оцінку та моніторингові дослідження організації й управління освітою в Університеті.
VI. Основні критерії
6.1. Основні критерії аналізу й оцінювання при проведенні моніторингу:
- ступінь відповідності цілям і завданням навчання;
- ступінь відповідності нормам і вимогам стандартів;
- зміна стану (динаміка: «+», «-»)
6.2. Критерії розробляються стосовно кожного об’єкта якості у відповідності до існуючих стандартів і моделі якості. Критерії розробляються за дорученням президента Університету його відповідними структурними підрозділами.
VII. Ієрархічна структура
7.1. Моніторинг якості освіти в Університеті розповсюджується тільки на освітній процес і на ті складові, що його підтримують.
VIII. Джерела інформації
8.1. Основними джерелами оцінки організації навчально-виховними підрозділами навчальної, навчально-методичної, кадрової та іншої роботи щодо забезпечення якості освіти є:
- матеріали ліцензування рівнів вищої і фахової передвищої освіти, освітніх програм, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації із професій, для яких запроваджено додаткове регулювання на певному рівні вищої освіти; на рівні фахової передвищої освіти – за відповідною спеціальністю, з підготовки іноземців та осіб без громадянства – за акредитованими спеціальностями; з первинної професійної підготовки, професійно-технічного навчання, перепідготовки, підвищення кваліфікації на першому (початковому), другому (базовому), третьому (вищому) рівні професійної (професійно-технічної) освіти;
- звіти самоаналізу з акредитації освітніх програм;
- звіт Університету (в цілому), звіти навчально-виховних підрозділів, кафедр/циклових комісій;
- матеріали рейтингу навчально-виховних підрозділів Університету;
- матеріали атестації науково-педагогічних/педагогічних кадрів;
- результати контрольних зрізів знань здобувачів освіти;
- матеріали підсумкової атестації випускників, студентських олімпіад і конкурсів;
- доповіді, аналітичні записки, відгуки зовнішніх експертів, роботодавців тощо;
- матеріали соціально-психологічних та інших моніторингових досліджень.
IX. Норми якості освіти
9.1. При проведенні моніторингу застосовуються виявлені, загальновизнані й зафіксовані документально вимоги до якості освіти, що відповідають державним стандартам, а також потребам особистості та суспільства.
9.2. Норми якості розробляються стосовно кожного об'єкта у відповідності до існуючих стандартів і моделі якості. Норми якості в Університеті можуть бути розроблені за дорученням президента Університету його відповідними структурними підрозділами.
X. Права Групи
10.1. Вносити на розгляд президента Університету, проректора з освітньої діяльності питання, що відносяться до компетенції діяльності Групи.
10.2. Звертатися із запитом до структурних підрозділів Університету, отримувати ресурсне та інформаційне забезпечення, необхідне для виконання функцій Групи.
10.3. За дорученням президента Університету, проректора з освітньої діяльності брати участь у нарадах, семінарах з питань підвищення якості освіти.
10.4. За узгодженням із керівництвом Університету залучати до проведення моніторингу співробітників інших структурних підрозділів, провідних фахівців із певної області знань, зовнішніх експертів.
10.5. Контролювати виконання наказів і розпоряджень президента Університету і проректора з освітньої діяльності з питань, що входять до завдань і функцій Групи.
10.6. При проведенні навчального та соціально-психологічного моніторингу відвідувати навчальні заняття, проводити анкетування, перевірку документації, усне опитування учасників освітнього процесу, тестування якості знань, а також застосовувати інші види, що забезпечують цілі контролю.
XI. Відповідальність співробітників Групи
Відповідальність за якісне та своєчасне виконання завдань та функцій, що покладені цим Положенням на Групу, несе її керівник.
Керівник Групи:
- здійснює керівництво її діяльністю;
- представляє Групу у відносинах із іншими структурними підрозділами;
- забезпечує виконання Групою розпорядчих документів Університету;
- проводить і затверджує розподіл обов'язків між співробітниками Групи.
