Інформаційні системи для ефективного управління закладом освіти
Інформатизація освіти – частина інформатизації суспільства – комплекс заходів щодо перетворення педагогічних процесів на основі впровадження інформаційної продукції, засобів та технологій у навчанні і вихованні. Інформатизація є найважливішим механізмом реформування освітньої системи, спрямованим на підвищення якості, доступності та ефективності освіти.
На сучасному етапі розвитку освіти інформаційне середовище із засобу надання доступу до необхідної інформації перетворилося в обов’язковий компонент інфраструктури управління закладом освіти і сукупність інтелектуальних сервісів, без яких сьогодні неможливо уявити організацію управління і навчання в закладі освіти.
Інформатизація як важливий механізм модернізації освітнього процесу Університету спрямована на підвищення якості, доступності й ефективності освіти та передбачає зокрема:
- впровадження автоматизованих систем управління освітнім процесом в Університеті;
- створення єдиного інформаційного освітнього простору Університету;
- використання інформаційних технологій в освітньому процесі;
- розовиток електронного архіву освітніх i наукових матеріалів Університету;
- модернізацію й розвиток системи комп’ютерного тестування та автоматизованого контролю якості освітнього процесу в Університеті.
Інновації в управлінні Університетом на базі інформаційних технологій є ключовим механізмом, який дозволяє створювати переваги в конкурентному середовищі. У зв’язку з цим основними заходами в розвитку інформатизації стають створення надійної та ефективної інфраструктури, впровадження уніфікованих способів доступу до корпоративних даних, поліпшення керованості всього комплексу інформаційних ресурсів, а також забезпечення відповідності інфраструктури стратегічним цілям розвитку Університету.
В Університеті інформатизація освітньої діяльності передбачає декілька базових напрямів.
1. Адміністративно-управлінський напрям характеризується застосуванням ІТ для оптимізації управлінських процесів, автоматизації основних функцій: планування, організації, контролю; інтеграцією процесу інформатизації управлінської діяльності з освітнім процесом.
Головною метою інтеграції є задоволення освітніх потреб здобувачів вищої і фахової передвищої освіти, підвищення ефективності діяльності науково-педагогічних і педагогічних працівників та управлінського персоналу.
Основними завданнями цього напряму є:
– забезпечення ефективного використання вебресурсів Університету в науково-освітньому процесі;
– розміщення науково-освітнього контенту Університету у світових інформаційних ресурсах;
– впровадження сучасного програмного забезпечення для організації дистанційної та змішаної форм навчання;
– супроводження системи електронного документообігу Університету.
2. Планування та інформаційна підтримка освітнього процесу з використанням автоматизованих інформаційних систем і комплексів.
Автоматизована система управління закладом освіти містить такі програмні модулі:
| 
 І. НАВЧАЛЬНИЙ  | 
| 
 1.1. НАВЧАЛЬНІ ПЛАНИ  | 
| 
 Ведення навчальних планів  | 
| 
 Формування робочих навчальних планів  | 
| 
 Ведення практики, держіспитів та дипломування  | 
| 
 Модуль формування абсолютно будь-яких правил навчального процесу  | 
| 
 Гнучкий каталог інформації з навчальних планів і навантаження  | 
| 
 Моніторингові таблиці підсумків записи на дисципліни  | 
| 
 1.2. НАВАНТАЖЕННЯ  | 
| 
 Модуль завдання різних правил розрахунку навантаження  | 
| 
 Гнучка система формування різних потоків на вивчення дисциплін  | 
| 
 Навантаження (детальне) за всіма кафедрами/цикловими комісіями  | 
| 
 Навантаження (детальне) за спеціальностями  | 
| 
 Навантаження по кафедрах/циклових комісіях та спеціальностях  | 
| 
 Архів навантаження  | 
| 
 1.3. РОЗПОДІЛ НАВАНТАЖЕННЯ на кафедрі/у цикловій комісії  | 
| 
 Детальне навантаження кафедри/циклової комісії та її розподіл між викладачами  | 
| 
 Розподілене навантаження кафедри/циклової комісії та викладачів  | 
| 
 Робочий план кафедри  | 
| 
 Заміна викладачів (у розкладі)  | 
| 
 1.4. ВИКОНАННЯ НАВАНТАЖЕННЯ на кафедрі  | 
| 
 Виконання навантаження викладачами за місяць/семестр/рік  | 
| 
 Докладні звіти виконання навантажень у різних видах  | 
| 
 1.5. РОЗКЛАД ЗАНЯТЬ  | 
| 
 Аналіз даних перед складанням розкладу для виявлення і усунення вузьких місць  | 
| 
 Діалоговий модуль складання розкладу занять з безліччю підсистем, які дають можливість оптимально проставляти заняття  | 
| 
 Заміна викладачів і аудиторій у розкладі  | 
| 
 Інтерактивний модуль переносу занять  | 
| 
 Можливість задавати будь-які тривалості занять і час їх проведення (години та хвилини)  | 
| 
 Статистика завантаженості аудиторій  | 
| 
 1.6. ДИСПЕТЧЕРСЬКІ МОДУЛІ  | 
| 
 Зайнятість аудиторій і проставлення додаткових занять  | 
| 
 Зайнятість викладачів і розклад кафедри/циклової комісії в різних видах  | 
| 
 Розклад аудиторій по днях  | 
| 
 Розклад додаткових занять  | 
| 
 Формування ЕКів і їх розклад  | 
| 
 Розклад іспитів  | 
| 
 ІІ. ДЕКАНАТ  | 
| 
 2.1. ОСОБОВІ СПРАВИ  | 
| 
 Ведення особових справ  | 
| 
 Ведення всіх видів наказів  | 
| 
 Діалогове формування будь-яких видів запитів  | 
| 
 Рух контингенту  | 
| 
 Формування груп по зарахованих студентах  | 
| 
 Автоматичне формування номерів залікових книжок  | 
| 
 Закріплення студентів по місцях проходження практик  | 
| 
 Закріплення студентів за дипломуванням  | 
| 
 Статистика по практиці і курсовим  | 
| 
 Журнал видачі довідок  | 
| 
 2.2. УСПІШНІСТЬ  | 
| 
 Робота з екзаменаційними відомостями  | 
| 
 Формування зведених відомостей  | 
| 
 Архів і списки відомостей  | 
| 
 Ведення атестацій і модулів  | 
| 
 Статистика по атестації  | 
| 
 Статистика успішності по сесіях  | 
| 
 Формування рейтингів студентів  | 
| 
 Аналіз боргів і боржників за всі періоди навчання  | 
| 
 Стипендія  | 
| 
 Формування навчальних карток (в особові справах студентів)  | 
| 
 Перегляд успішності за весь період навчання по дисциплінах і семестрах  | 
| 
 Динаміка успішності студентів  | 
| 
 Академдовідка  | 
| 
 Перезаліки оцінок при відновленні або переведенні з іншого ЗВО  | 
| 
 Додаток до диплому  | 
| 
 Архіви студентів, наказів, академдовідок і додатків до диплому  | 
| 
 2.3. ПЛАТА ЗА НАВЧАННЯ  | 
| 
 Ведення і облік оплати за навчання  | 
| 
 Зведена форма грошових надходжень  | 
| 
 2.4. ГУРТОЖИТОК  | 
| 
 Поселення в гуртожитки  | 
| 
 Розрахунок за проживання (з урахуванням різних умов)  | 
| 
 ІІІ. МОДУЛЬ РЕКТОР  | 
| 
 Вся інформація про студента  | 
| 
 ІV. ЕЛЕКТРОННИЙ ЖУРНАЛ  | 
| 
 Ведення електронного журналу  | 
| 
 Форми і статистика по електронному журналу  | 
| 
 Різні модулі по організації відпрацювання пропущених занять  | 
| 
 V. АБІТУРІЄНТ  | 
| 
 Ведення особових справ і гнучка система задавання видів анкет  | 
| 
 Гнучка статистика видачі інформації по абітурієнтам  | 
| 
 Діалогове формування будь-яких видів запитів  | 
| 
 Робота з ЄДЕБО  | 
| 
 VІ. МЕТОДИЧНИЙ МОДУЛЬ  | 
| 
 Ведення робочих програм з дисциплін  | 
| 
 Статистика забезпеченості робочими програмами на кафедрах/у циклових комісіях  | 
| 
 Ведення всіх видів методичного забезпечення  | 
| 
 Статистика забезпеченості методичними матеріалами на кафедрах/у циклових комісіях  | 
| 
 VІІ. ДОКУМЕНТООБІГ  | 
| 
 Гнучке задавання структури ведення системи обліку документообігу  | 
| 
 Ведення документообігу  | 
| 
 Контроль виконання доручень  | 
| 
 VІІІ. ВІДДІЛ КАДРІВ  | 
| 
 Ведення особових справ  | 
| 
 Ведення всіх видів наказів  | 
| 
 Ведення відпусток  | 
| 
 Діалогове формування будь-яких видів запитів  | 
| 
 Різні види форм (підвищення за стаж, ...)  | 
| 
 Штатний розклад  | 
| 
 ІХ. WEB-ПОРТАЛ  | 
| 
 Розклади занять груп, студентів, викладачів, аудиторій та кафедр/циклових комісій  | 
| 
 Мобільні додатки on-line розкладів для Android і IOS  | 
| 
 Робочі навчальні плани спеціальностей  | 
| 
 Індивідуальне навантаження викладачів  | 
| 
 Особовий кабінет студента (безліч особистої інформації студента)  | 
| 
 Інформатор (передача повідомлень між студентами і викладачами)  | 
| 
 Запис студентів на дисципліни  | 
| 
 Телефонний довідник on-line  | 
| 
 Х. АДМІНІСТРУВАННЯ  | 
| 
 Задавання користувачів, груп користувачів і прав доступу  | 
УФД/Бібліотека – автоматизована бібліотечна інформаційна система призначена для комплексної автоматизації бібліотеки і враховує всі основні виробничі цикли.
3. Впровадження дистанційної форми навчання.
Дистанційна форма навчання в Університеті запроваджується з метою:
– поширення доступу до освітніх програм вищої і фахової передвищої освіти з використанням сучасних інформаційних ресурсів;
– ефективного використання навчальних та наукових ресурсів Університету та підвищення якості навчання за рахунок оновлення методів навчання;
– індивідуалізації процесу навчання у відповідності до потреб, особливостей і можливостей кожного здобувача освіти, а також постійного розвитку особистості з метою подальшого самостійного навчання упродовж усього життя.
Впровадження дистанційної форми навчання передбачає виконання таких завдань:
– підвищення кваліфікації викладачів з педагогічних та дистанційних технологій;
– підготовку здобувачів освіти до використання інформаційних технологій;
– діяльність курсів підвищення кваліфікації викладачів із розробки дистанційних курсів;
– проведення семінарів для науково-педагогічного персоналу щодо технологій дистанційного навчання;
– підтримку викладачів щодо використання нових інформаційних технологій в освітньому процесі;
– розроблення дистанційних курсів для підтримки очного та заочного навчальних процесів;
– формування кращих відкритих навчальних ресурсів з навчальних дисциплін Університету;
– підготовку молодих викладачів до проведення освітнього процесу з використанням дистанційних технологій;
– використання дистанційних курсів у традиційному (змішане навчання) та заочному навчанні;
– підготовку молоді до вступу в Університет;
– впровадження дистанційних технологій у систему підвищення кваліфікації працівників;
– впровадження дистанційних технологій у систему підготовки робочих спеціальностей.
Електронні компоненти навчально-методичних комплексів розміщуються в єдиному інформаційно-освітньому середовищі Університету на базі віртуального навчального середовища Moodle.
