Внутрішня академічна мобільність
Нормативна база
- Закон України "Про вищу освіту"
 - Закон України "Про фахову передвищу освіту"
 - Постанова Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579 "Про затвердження Порядку реалізації права на академічну мобільність" (зі змінами)
 - Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. № 882 "Питання стипендіального забезпечення"
 - Постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1050 "Деякі питання стипендіального забезпечення"
 - Спільна декларація міністрів освіти Європи "Європейський простір у сфері вищої освіти", вчиненої у м. Болоньї 19 червня 1999 р. (Болонська декларація)
 
Договори, укладені із закладами освіти (науковими установами) України
Угоди з науково-дослідними установами
ННЦ "Інститут аграрної економіки" Національної академії аграрарних наук України
ДННУ "Академія фінансового управління"
Інститут демографії та проблем якості життя НАН України
Угоди із закладами вищої освіти
Київський національний університет будівництва та архітектури
Міжнародний європейський університет
Київський національний економічний університет
Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая
ДВНЗ "Ужгородський національний університет" від 22.01.2020 р. №20\01\20
Національний лісотехнічний університет України від 08.09.2020 р. №08\09\20
Приклад: внутрішня академічна мобільність здобувачки освіти Полтавського інституту економік і права Університету "Україна"
Академічна довідка здобувача освіти
Загальні положення
Внутрішня академічна мобільність – можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити наукову, дослідницьку (мистецьку, спортивну) діяльність в іншому закладі вищої освіти (науковій установі) на території України.
Загальний порядок організації програм академічної мобільності на території України та за кордоном регламентовано Порядком реалізації права на академічну мобільність, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579.
Ключовими аспектами академічної мобільності є надання права на участь у програмах академічної мобільності усім учасникам освітнього процесу; чітке визначення видів та форм академічної мобільності; закріплення принципу перезарахування отриманих кредитів на основі Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС), зокрема шляхом порівняння змісту навчальних програм, а не назв курсів; збереження місця навчання та стипендії для студентів та місця роботи для працівників ЗВО, котрі беруть участь у програмах академічної мобільності.
Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система (ЄКТС) – система трансферу і накопичення кредитів, що використовується в Європейському просторі вищої освіти з метою надання, визнання, підтвердження кваліфікацій та освітніх компонентів і сприяє академічній мобільності здобувачів освіти. Система ґрунтується на визначенні навчального навантаження здобувача освіти, необхідного для досягнення визначених результатів навчання, та обліковується у кредитах ЄКТС.
Здобувачі вищої або фахової передвищої освіти – особи, які навчаються у закладі вищої або фахової передвищої освіти на певному рівні освіти з метою здобуття відповідного ступеня і кваліфікації.
Цілі та завдання академічної мобільності
Цілі, завдання та загальні правила реалізації права на академічну мобільність повинні відповідати основним принципам Спільної декларації міністрів освіти Європи “Європейський простір у сфері вищої освіти”, вчиненої у м. Болоньї 19 червня 1999 р. (Болонська декларація).
Основними цілями академічної мобільності є:
- інтеграція України в Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір;
 - обмін передовими практиками та досвідом у сферах освіти і науки;
 - модернізація системи освіти;
 - цифровізація навчання та управління;
 - підвищення якості освіти та ефективності наукових досліджень;
 - підвищення конкурентоспроможності освітньо-наукової спільноти України;
 - розвиток професійних навичок та особистісних якостей учасників академічної мобільності;
 - поглиблення співробітництва з міжнародними партнерами у сферах освіти і науки;
 - підтримка соціальних, економічних, культурних взаємовідносин та зв’язків із іншими країнами.
 
Учасники національної академічної мобільності
Учасниками національної академічної мобільності відповідно до Порядку реалізації права на академічну мобільність є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, особи, яким надано статус закордонного українця, особи, яких визнано біженцями, та особи, які потребують додаткового захисту, які здобувають фахову передвищу, вищу освіту певного освітнього, освітньо-наукового/освітньо-творчого рівня, науковий ступінь за денною (очною) формою здобуття освіти (з відривом від виробництва) або працюють за основним місцем роботи в певному українському закладі фахової передвищої, вищої освіти (науковій установі) і які на умовах і в порядку, визначених цим Порядком, беруть участь у програмі академічної мобільності в іншому українському закладі освіти (науковій установі).
Порядок реалізації права на академічну мобільність не поширюється на:
- осіб, тимчасово допущених до занять;
 - слухачів;
 - здобувачів освіти, які в установленому законодавством порядку оформили перерву в навчанні та перебувають в академічній відпустці.
 
Підстави академічної мобільності
Право на академічну мобільність може бути реалізоване на підставі:
- договорів між закладом вищої освіти та українськими організаціями-партнерами чи їхніми структурними підрозділами;
 - власної ініціативи учасника освітнього процесу, підтриманої керівництвом закладу освіти, на основі індивідуальних запрошень.
 
Види академічної мобільності
Виміри та види академічної мобільності
У межах Болонського процесу академічна мобільність має два виміри:
- вертикальний — навчання здобувача освіти в іншому закладі освіти, після закінчення якого він отримує ступінь;
 - горизонтальний — навчання в іншому закладі освіти протягом певного періоду (семестру, навчального року), після чого здобувач освіти повертається до університету та продовжує навчання.
 
Відповідно до принципів Болонського процесу розрізняють поняття «ступенева мобільність» (diploma/degree mobility) як навчання, яке закінчується отриманням ступеня, та «кредитна мобільність» (сredit/temporary mobility) як навчання з накопиченням кредитів. Забезпечують академічну мобільність основні інструменти Болонського процесу: Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система, Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти, Додаток до диплома, а також європейська та національна системи забезпечення якості вищої освіти.
Основними видами академічної мобільності є:
- ступенева мобільність — навчання у закладі вищої освіти (науковій установі), відмінному від постійного місця проживання/навчання учасника освітнього процесу, з метою здобуття ступеня освіти, що підтверджується документом (документами) про освіту або про здобуття ступеня освіти від двох або більше закладів вищої освіти (наукових установ) (у межах спільних чи узгоджених програм або договорів або за власною ініціативою);
 - кредитна мобільність — навчання у закладі освіти (науковій установі), відмінному від постійного місця навчання учасника освітнього процесу, з метою здобуття кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи або відповідних компетентностей/результатів навчання (без здобуття кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи), що будуть визнані у закладі освіти (науковій установі) постійного місця навчання учасника освітнього процесу. При цьому загальний період навчання для учасників програм кредитної мобільності у закладі освіти (науковій установі), що направляє за програмою мобільності, залишається незмінним.
 
Для учасників академічної мобільності, які здобувають освітній ступінь фахового молодшого бакалавра, бакалавра, магістра:
- навчання за освітніми (освітньо-професійними) програмами кредитної або ступеневої академічної мобільності;
 - мовне стажування (удосконалення рівня практичного володіння іноземною мовою в певній професійній діяльності або галузі знань);
 - навчально-наукове стажування (діяльність, спрямована на набуття практичного досвіду на основі досліджень та формування нових професійних компетентностей у психолого-педагогічній, науково-дослідній, організаційно-управлінській діяльності в межах певної спеціальності/галузі знань);
 - наукове стажування;
 - практика (отримання досвіду професійної діяльності в галузі майбутньої, наявної, суміжної спеціальності під керівництвом працівників закладу освіти (наукової установи) з метою формування фахових компетентностей та навичок у реальних, у тому числі виробничих, умовах для прийняття самостійних рішень у практичній діяльності, оволодіння методами, формами організації та засобами праці в певній професійній діяльності або галузі знань);
 - інші форми (участь у семінарах, конференціях, виступи та публікації в межах певної спеціальності/галузі знань тощо), що не суперечать законодавству та відповідають вимогам, встановленим пунктом 10 Порядку реалізації права на академічну мобільність.
 
Для учасників академічної мобільності, які здобувають освітньо-науковий ступінь доктора філософії/доктора мистецтва, науковий ступінь доктора наук або є педагогічними, науково-педагогічними, науковими, іншими працівниками закладу освіти (наукової установи):
- участь у програмах кредитної академічної мобільності учасників академічної мобільності, які здобувають освітньо-науковий ступінь доктора філософії/доктора мистецтва;
 - участь у спільних освітніх та/або наукових проєктах (діяльність у складі тимчасової проєктної групи, утвореної на певний строк для реалізації мети та виконання завдань певного освітнього або наукового проєкту за рахунок ґранту, наданого закладам-партнерам);
 - викладання;
 - стажування;
 - наукове дослідження;
 - наукове стажування;
 - мовне стажування;
 - підвищення кваліфікації;
 - інші форми (участь у семінарах, конференціях, виступи та публікації в межах певної спеціальності/галузі знань тощо), що не суперечать законодавству.
 
Організаційне забезпечення реалізації права на академічну мобільність
Здобувачі вищої освіти в межах програм внутрішньої академічної мобільності тимчасово допускаються до освітнього процесу у закладі освіти (науковій установі)-партнері і мають права та обов’язки здобувачів освіти цього українського закладу освіти (наукової установи) на період реалізації права на академічну мобільність.
Здобувачі освіти, які реалізують право на академічну мобільність, не відраховуються зі складу здобувачів освіти на період реалізації права на академічну мобільність та обліковуються в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.
Як скористатись правом на академічну мобільність?
Насамперед здобувачеві освіти слід звернутися до відповідного підрозділу університету. Там він зможе ознайомитись із програмами академічної мобільності, в яких заклад освіти бере участь, з’ясувати умови, на яких він може взяти участь у такій програмі, які документи для цього потрібні та інше.
Умови участі у програмах академічної мобільності
Відбір учасників програм академічної мобільності проводиться, як правило, за конкурсом із урахуванням результатів їх навчання чи професійної діяльності, наукових (творчих) здобутків, знання іноземної мови, додаткових вимог, передбачених договорами, угодами, контрактами, грантами, проєктами тощо.
Які документи потрібні для участі в програмі академічної мобільності?
Для участі у програмі академічної мобільності можуть бути потрібні:
- заява на ім’я президента університету про участь у програмі академічної мобільності;
 - договір про академічну мобільність між закладом освіти та студентом;
 - договір про навчання між університетом, учасником програми та закладом освіти/науковою установою-партнером;
 - індивідуальний навчальний план академічної мобільності;
 - академічна довідка.
 
Зверніть увагу! Перелік документів залежить від того, у якій саме програмі хоче взяти участь здобувач освіти та вимог внутрішніх правових актів закладу освіти.
Які терміни програми академічної мобільності?
Академічна мобільність здобувачів освіти не впливає на загальний термін навчання, тому здобувач освіти може навчатися/стажуватися в іншому закладі освіти під час навчального року або під час канікул. Для цього йому встановлюється індивідуальний графік навчання, який дозволяє не відвідувати аудиторні заняття у своєму закладі освіти та виконувати навчальний план дистанційно. Якщо дисципліни у навчальних планах обох закладах освіти збігаються, то вони можуть бути взаємозараховані.
У разі участі в інших формах академічної мобільності встановлення індивідуального графіка необхідне лише у випадках, якщо термін мобільності охоплює період семестрового контролю.
Зверніть увагу! Терміни участі у програмах академічної мобільності зазвичай обмежуються закладом освіти.
Важливо! Строк навчання та наукового стажування здобувачів освіти не може перевищувати двох років.
Результат участі у програмах академічної мобільності
Після повернення до закладу освіти учасник освітнього процесу надає документ з переліком та результатами вивчення навчальних дисциплін, кількістю кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи та інформацією про систему оцінювання навчальних здобутків, сертифікат або звіт щодо виконання програми викладання, проходження практики, стажування, проведення наукових досліджень, засвідчений у встановленому порядку у закладі освіти, на базі якого здійснюється академічна мобільність.
Фінансове забезпечення
За здобувачами освіти на період реалізації права на академічну мобільність в іншому закладі освіти (науковій установі)-партнері на території України зберігаються відповідно до укладеного договору про академічну мобільність місце навчання та виплата стипендії у разі, коли регулярна безповоротна фіксована фінансова підтримка у грошовій формі протягом усього строку навчання за програмою академічної мобільності в іншому закладі освіти (науковій установі) не передбачена або передбачена у розмірі, що у перерахунку на дату укладення договору про академічну мобільність є меншою за розмір стипендії, призначеної особі відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Питання стипендіального забезпечення» та Постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання стипендіального забезпечення».
Працівникам, які реалізують право на академічну мобільність, зберігається оплата праці за основним місцем роботи на термін до шести місяців, у разі якщо оплата праці не передбачена програмою академічної мобільності.
Для здобувачів освіти, які отримували стипендію, на період академічної мобільності зберігається її виплата, якщо:
- здобувач освіти взагалі не отримує фінансування за програмою мобільності;
 - здобувач освіти отримує часткове фінансування (на оплату проживання, проїзд тощо), але не отримує стипендії;
 - здобувач освіти має інші законні підстави на збереження стипендії, що регулюються законами України.
 
Здобувачі освіти, які реалізували право на академічну мобільність на підставі договору про академічну мобільність, вчасно повернулися в заклад освіти і не склали семестровий контроль у термін, визначений індивідуальним начальним планом, мають право на призначення стипендії у випадку відсутності академічної заборгованості, згідно Положення про стипендійне забезпечення. Рішенням керівника закладу освіти таким особам встановлюється строк ліквідації академічної заборгованості на термін не більше як 1 місяць з дня повернення з академічної мобільності, після чого питання призначення академічної стипендії таким особам вирішується на загальних підставах. У разі, коли особам призначена академічна стипендія, її виплата здійснюється, починаючи з наступного місяця після повернення до закладу освіти.
