Перемикач режиму перегляду сайту
Збільшений розмір шрифту Великий розмір шрифту Нормальний розмір шрифту
Чорно-білий В сірих відтінках Синьо-голубий
Нормальний режим
+38-067-406-53-92
Приймальна комісія
відділ оргроботи
+38-067-503-64-52
+38-067-328-28-22
Viber відділу обліку
+38-067-500-68-36
+38-067-242-71-34
Київ, вул. Львівська, 23 office@uu.ua

Психологічна адаптація першокурсників

    Центр інклюзивних технологій навчання Університету «Україна» 

    Психологічна адаптація першокурсників до навчаня у ЗВО

    Консультант: Людмила Анатоліївна Опанасенко

     

    СУТНІСТЬ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ

     

    Зважаючи на результати психологічного тестування абітурієнтів 2008 р., пропонується система заходів психологічного супроводу студентів-першокурсників, яка складається з таких структурних компонентів:

    • проведення заходів, які сприяють полегшенню процесу адаптації студентів І курсу до навчального середовища (кураторські години, спрямовані на знайомство студентів із системою освіти у ЗВО, викладачами, одногрупниками; культурно-масові заходи, присвячені першокурсникам і т.д.);
    • проведення анкетування студентів для конкретизації загальних відомостей про першокурсника, його захоплення та бажання брати участь у творчих об'єднаннях і спортивних секціях інституту;
    • організація і проведення тренінгів "Прекрасний світ навколо" (спрямований на емоційну стабілізацію), "Я можу все!" (формування впевненості у собі);
    • використання ігрових технологій для формування дружніх взаємовідносин між студентами-одногрупниками, розвитку комунікативних, ораторських, організаторських здібностей, формування лідерських тенденцій, розвитку творчих нахилів першокурсників;
    • організація і проведення науково-дослідної діяльності студентів, спрямованої на формування продуктивних інтелектуальних процесів (розвиток процесів аналізу, синтезу; уміння спостерігати, зіставляти; уміння актуалізовувати вищі форми мисленнєвої діяльності);
    • проведення індивідуальної та групової роботи зі студентами І курсу, спрямованої на формування професійних якостей, згідно обраній спеціальності (бесіди, консультації, анкетування, тестування, тренінгові технології, ігрові технології, вправи).

     

    Загальні поради студентам щодо інтеграції

    Не очікуйте опіки, а розраховуйте на дружню підтримку оточуючих, яка надасть Вам відчуття рівності, потрібності та незалежності, тому:

    • Зверніться по допомогу для того, щоб вільно орієнтуватися в університетському містечку.

    • Не допускайте зайвої опіки, намагайтесь стати самостійним в обслуговуванні.

    • Прагніть виконувати посильну і цікаву роботу, але вимагайте забезпечення необхідними предметами та пристроями, підтримуйте охайність і порядок на робочому місці.

    • Не уникайте тих, хто готовий прийти Вам на допомогу.

    • Активніше добивайтесь отримання потрібної Вам інформації та нових знань.

    • Не створюйте емоційну напругу у відносинах із одногрупниками, намагайтесь завжди бути приязним і доброзичливим.

    • Не зловживайте своїм становищем, бережіть свою людську гідність.

    • Змістовно проводьте свій вільний час із іншими студентами, набувайте хороших друзів.

    • Будьте оптимістом, вірте у свої можливості і пам'ятайте, що Ви потрібні іншим людям.

     

    Якщо у Вас виникли проблеми у навчанні,

    Вам слід:

    • Дати викладачу можливість допомогти Вам.

    • Залучити викладача до процесу розв'язання проблеми, якщо немає конкретного способу її розв'язання без його участі.

    • Впевнено відстоювати свою точку зору, але з повагою і ввічливо ставитись до викладача.

    • Звернути увагу викладача на позитивні моменти, на те, що Ви засвоїли на його лекціях, а не жалітися на свої проблеми.

    • Зрозуміти, що викладач більше зацікавлений в успішності Вашого навчання, аніж у виставленні поганої оцінки. Ваше бажання вчитись є найкращим стимулом для отримання допомоги від викладача.

     

    Вам не слід:

    • Публічно висловлювати свою розлюченість, різку незгоду. Ні в якому разі не тисніть на викладача.
    • Плакати, благати викладача про зниження вимог.
    • Зловживати виразом: «Ви зобов'язані...».
    • Висловлювати нерозумні або занадто обтяжливі прохання.
    • Висувати вимоги до викладача щодо додаткового використання його часу.

     

    Поради студентам щодо роботи в аудиторії

    • Не бійтеся відвертого спілкування з викладачем щодо Ваших проблем. Поясніть, що Він може зробити як викладач для кращого засвоєння Вами матеріалу.
    • Якщо Ви відчуваєте, що можете виконати завдання іншим чином, поясніть викладачу, як саме можете це зробити. Наприклад, якщо Ви маєте вади зору чи ДЦП, Ви маєте право замість виконання контрольної роботи у письмовому вигляді виконати її в альтернативному (електронному) форматі.
    • Попросіть викладача забезпечити Вас детальним планом та опорним конспектом навчального курсу, при цьому якщо матеріали Вам потрібні в альтернативному форматі, повідомте його завчасно, ще до початку занять.
    • Пам'ятайте, що Ви маєте право вибирати зручні місця в аудиторії.
    • Просіть Викладача записувати на дошці чи виводити на екран завдання, терміни та ключові фрази, а також заздалегідь оголошувати письмові завдання та список додаткових джерел інформації.
    • Сміливіше відповідайте на запитання, беріть участь в обговоренні - це допоможе Вам пов'язати нову інформацію з тим, що Ви вже знаєте.
    • При виникненні непорозумінь користуйтесь послугами відділів, які опікуються студентами з інвалідністю.

     

    Поради щодо написання контрольних, екзаменаційних робіт

    • Намагайтесь заздалегідь отримати питання до іспиту, з яких було б зрозуміло, який матеріал винесено на іспит і в якій формі він буде проходити. З'ясуйте, які у викладача вимоги до відповіді на «відмінно».
    • Отримайте дозвіл користуватися під час іспиту простими засобами: калькуляторами, чернетками, словниками для перекладу та перевірки правопису.
    • Попросіть збільшити, за потребою, час написання контрольної чи екзаменаційної роботи.
    • Не соромтеся спитати дозволу записати свої відповіді на аудіокасету.
    • Обговоріть з викладачем, в якій формі Вам буде зручніше виконувати специфічні аспекти стажування (практики). Спробуйте посильні завдання під час практики замість автоматичної заміни її на виконання альтернативних завдань.

     

    Практичні рекомендації для адаптації студентів-першокурсників

    від майбутніх психологів!

     

    1. Не порушувати норм та правил поведінки.

    2. Брати активну участь у заходах, які проводяться.

    3. Виконувати рекомендації викладачів щодо навчання.

    4. Співпрацювати з групою та завжди підтримувати один одного.

    5. Регулярно відвідувати заняття.

    6. Стримувати негативні емоції.

    7. Бути впевненим у собі і своїх діях.

    8. Проявляти активність і жити життям ЗВО.

    9. Не відмовляти у допомозі тим, хто цього потребує.

    10. Бути цілеспрямованим, ставити перед собою чітку мету та досягати її.

    11. Концентрувати свою увагу на навчанні.

    12. Співпрацювати з викладачами та студентами.

    13. Самовдосконалювати свої знання.

    14. Вирішувати всі проблеми з куратором.

    15. Вічливо та з розумінням ставитись до людей із особливими потребами.

    16. Не боятись пробувати щось нове для себе.

    17. Поважати думку оточуючих.

    18. Відповідати на парах.

    19. Намагатись досягти нових та корисних знань.

    20. Радіти кожному дню, проведеному у ЗВО, адже цей період – неповторний!

     

    Зосімчук Людмила, Большакова Анастасія,

    (спеціальність "Психологія", 1 курс, грудень 2012),

    Рівненський інституту Університету "Україна"

     

     

    Як першокурснику стати успішним студентом

     

    Проблема адаптації першокурсників широко обговорюється в системі вищої освіти, і не випадково: від успішності цього процесу багато в чому залежить подальша професійна кар'єра й особистісний розвиток майбутнього спеціаліста. Так, у Рівненському інституті Університету «Україна» також плідно займаються адаптацією студентів університету. Традиційно адаптація передбачає активне пристосування індивіда до умов середовища – як фізичного, так і соціального. Здатність до такого пристосування визначається як адаптивність і відображає узгодженість і відповідність між цілями і результатами, яких досягає індивід у процесі виконання певного виду діяльності.

    Так 16.10.2012 р. у рамках заходів, спрямованих на адаптацію студентів-першокурсників, куратором академічної групи Пс-1 викладачем кафедри психології Ярмолюк О.С. було проведено інтерактивне тренінгове заняття «Я – психолог». Під час заняття здійснено дослідження структури мотивації навчальної діяльності студентів-першокурсників, визначені фактори успішності навчальної діяльності, труднощі та потреби студентства. Куратор вдало й ефективно здійснював роботу по налагодженню групової атмосфери та допомоги у процесі адаптації.

     

    О.А. Дячук,

    методист кафедри психології

    Рівненського інституту

    Університету "Україна"